I forbindelse med Dronningen Margrethes abdicering, er det forventeligt, at medierne rydder sendefladen for at ramme direkte ned i det, der kommer til at optage store dele af den danske befolkning i den kommende tid. Men sådan et nationalt granatchok er samtidig også en påmindelse til alle os andre om at lade der være plads til det uventede i vores stramt tilrettelagte kommunikationsplaner.
På Det Nationalhistoriske Museum i Hillerød har de rykket hurtigt og effektivt på den overraskende bekendtgørelse og har netop annonceret en stor portrætudstilling af Hendes Majestæt Dronningen, som har høstet megen omtale i alle store medier på mindre end 24 timer.
Her har personalet i den grad grebet den raket, der blev fyret af i nytårstalen og stablet både en portrætudstilling, en podcast-serie i fire afsnit og en klokkespilskoncert på selve kroningsdagen på benene på ingen tid.
DET UVENTEDE KAN BLIVE DIN STØRSTE SUCCES
Dette har af gode grunde ikke været en del af deres velplanlagte årsplan, så de er blevet overrasket i lige så høj grad som os andre.
Men alligevel har medarbejderne formået at navigere i det spontane, og rammer derved direkte ned i det nationale fællesskab, som vi kommer til at samles om i de næste par uger.
Og mon ikke det ender med at bliver en stor kommerciel succes for det nordsjællandske museum?
Selvom du gør dit bedste for at lave en velstruktureret årsplan for dine kommunikations- og markedsførings-initiativer i god tid - og forsøger at være på forkant med alle de begivenheder, der er relevante for din virksomhed, så lad der også være rum til at navigere i det spontane, i det uventede - og i det, som vi som nation gerne vil samles om.
Hvad enten det er glædelige begivenheder eller større katastrofer, så er det vigtigt, at du giver dig tid til at stoppe op og overveje, om din virksomhed skal spille en rolle i den forbindelse. Og i så fald, hvilken rolle.
IKKE AL BRANDING KAN PLANLÆGGES
Ikke at reagere er også et valg. Og det kan sagtens være det rigtige valg for din virksomhed.
Men der kunne også ligge et kæmpe guldæg gemt i et spontant opstået øjeblik, som kan ende med at blive din største kommercielle succes – fordi du ender med at ramme lige ned i det, der optager din målgruppe allermest på det tidspunkt.
Og ja, det kan være bøvlet at skulle rydde skrivebordet fra det ene øjeblik til det andet, når du nu lige er i fuld gang med driften af hverdagen.
Men gør det. Bare en gang imellem. Det kan ende med at blive din største succes. For den slags kan ikke altid planlægges.
Hvis du har brug for hjælp til den kreative konceptudvikling af både dine planlagte og spontane kampagner, så tøv ikke med at tage fat i mig.
Jeg lover dig, at det bliver det hele værd.
Som virksomhedsleder er man sjældent i indeværende år.
Den første del af året er du i gang med at afslutte det forgangne år og gøre årsregnskabet, årsrapporten og det øvrige materiale klar til din bestyrelse og dine stakeholders – og i den anden halvdel af året er du i fuld gang med at planlægge strategi og budget for det kommende år. Men den største værdi ligger i også at kunne være i indeværende år.
I en ideel verden begyndte du allerede at planlægge 2024 i sensommeren sidste år. For noget ligger allerede fast i kalenderen. Men der er også nye kampagner, events og produkter, der skal udtænkes, planlægges og gøres klar til eksekvering – og der skal lægges planer for, hvordan du får fat i lige præcis de målgrupper, der skal vælge dig og din virksomhed i det kommende år.
Hvis du ikke kan nikke ja til den form for planlægning, så læs du bare lidt videre. Du bliver glad for det.
Du er sent på den, men du er ikke alene
Jeg håber, du allerede har en knivskarp content plan klar og er i fuld gang med at producere materialet til dine kommende kampagner.
Men hvis du er én af dem, der endnu hænger lidt i bremsen i forhold til at få skabt den helt rigtige synergi i din årsplan for 2024 og (endnu engang) kommer til at ty til det, du gjorde sidst uden, at det er en del af en større strategisk sammenhæng, så bare rolig. Du er ikke alene...
Mange virksomhedsejere i mindre virksomheder, sidder ofte også med det overordnede ansvar for både kommunikation og markedsføring. Men måske er det ikke lige præcis det, du er allerbedst til, selvom du godt ved, det er vigtigt.
Måske løber driften af med dig, så endnu en dag går uden, at du lige fik lavet de der nye produkter på hjemmesiden eller lavet de der SoMe-kampagner for den kommende sæson.
"Jeg kender det alt for godt, for jeg har selv prøvet at sidde i den position, hvor mærkedage og oplagte kampagner kom bag på mig, fordi jeg havde for travlt med driften til at sikre en effektiv og klar kommunikationsstrategi."
Det kan blive dyrt at lade være
Sådan skal det ikke være. Både fordi det er utilfredsstillende for dig, men mest af alt, fordi det kommer til at gå ud over din brandværdi og dit kundeflow.
Kunderne kommer ikke bare væltende, fordi du får smidt en kampagne af sted en sen fredag eftermiddag.
Kunderne kommer, hvis du gennem en vedholdende og relevant indsats formår at skabe et kontinuerligt engagement med dit brand i løbet af hele året.
Et engagement, du bygger op gennem strategisk planlægning og timing af dine kommunikations-kampagner, så du sikrer, at dine budskaber går rent ind til de rette målgrupper og på de rette kanaler - hele året.
Søg hjælp i rette tid
Så ja, det er en kunst at være i både det forgangne, det nuværende og det kommende år på én gang. Men det er ikke desto mindre et vigtigt kunststykke.
Så mens, du har travlt med dit årsregnskab for det forgangne år, så skænk lige det indeværende år en tanke.
Måske skal vi tage et kig på din årsplan sammen?
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes. Dette site er lavet uden brug af AI eller andre algoritmebaserede tekstværktøjer. What you see is what you get.